Tuesday, June 01, 2010

På balkongen

Ny säsong, ny balkong, som jag brukar säga. Vi har ju sålt den gamla balkongen, och köpt oss en ny, sedan förra säsongen. Den nya har massvis med eftermiddags/kvällssol, och ett mycket mer skyddat läge. Mycket bättre odlingsförutsättningar än den förra, med andra ord. Och kanske är den även lite, lite större?

Idag har jag planterat några av de sommarblommorna som jag tog med mig när jag slutade jobbet för ett par veckor sedan, och tomaterna jag fått av min kära arbetskamrat Elin. Känns bra, nu står de inte och dör på en dag om vi plötsligt skulle behöva åka iväg och föda barn.
Eftersom det var så tokigt svettigt på balkongen orkade jag inte riktit sopa upp efter mig, därför blir det inga bilder just idag.

Sorterna jag har planterat är
Cosmos bipinnatus 'Daydream'
Ptilotus exaltatus 'Joey' (tror de heter kattsvansar på svenska, väldigt snygga saker!)
Calendula officinalis 'Bronzed butterfly' (en snygg ringblomma)
Lathyrus odoratus 'Chatsworth' (för en luktärt måste man ha)
Rudbeckia 'Cherry Brandy' (en mörkröd rudbeckia, jag gillar verkligen rudbeckior som snitt)
Dahlia x pinniata 'Dalina Midi Mauritius' (en liten, rosa sommardahlia som jag tyvärr inte hittar någon bra länk till.)

Jag har inte valt ut just de här sorterna med någon slags supoergenomtänkt tanke, mest gått på vad som är snyggt och lite vad som passar att ta in och sätta på köksbordet som snitt. Så även om balkongen är ny för i år, kommer det att vara samma gamla virrvarr på den som vanligt...

Till detta kommer det bli en balkonglåda med diverse pelargoner, lite heuchera och en och annan taklök. Jag skulle även vilja få plats med en rejäl kruka kryddor, men det blir nog för tight.

2 comments:

Jo said...

Härligt att se att du är här igen! :)
Jag har sått rudbeckior som inhandlades på ditt jobb och jag har stora förhoppningar!
Det verkar som om du får till en finfin balkong i år också!

lisa said...

Lycka till med dina Rudbeckior också då!